familiejol.reismee.nl

Siem Reap - Battambang dag 10

10 over 5 ging het wekkertje. Douchen, aankleden en naar beneden, waar we broodjes en jam kregen. Het busje kwam natuurlijk een half uur te laat, een half uur dat we dus heerlijk in ons bedje hadden kunnen liggen.
Het regende ook nog eens pijpenstelen, dus erg vrolijk keken we niet.
De toch met het busje, waar nog eens 6 personen in zaten, duurde 20 minuten. We reden door buitenwijken van Siem Reap en we verwonderde ons weer over de huizen die we zagen. Je kunt het geen huizen noemen. Hutjes, waar de mensen in wonen, maar hoe klein of armoedig de hut ook, op iedere hut staat een antenne. Ze zijn hier gek op TV, het liefst per hut 2 (naast elkaar!).

De boot is een lange smalle schuit. Achterin een grote bak voor de bagage en de bestuurder. Voor lange banken tegenover elkaar. Er werd zeker 20 man in de boot gepropt en de zijkanten waren naar beneden ivm de regen.
2 van deze boten vol toeristen vertrokken tegelijk.

De tocht was schitterend. Het eerste stukje tussen de paalwoningen en gewoon bootjes, waarop de mensen wonen door. Toen een uurtje het Tonle Sap meer (een soort binnenzee, een gigantisch meer in Cambodja). Daar was niet veel aan, maar het stopte met regenen en dat was wel prettig. Daarna weer een rivier op. Hier weer genoten van de mensen en kinderen die aan de rivier wonen. Complete dorpen op het water. De kinderen zwaaien enthousiast als we langs komen. De vieze rivier wordt voor alles gebruikt. Vissen, zwemmen, wassen, afwassen en zelfs tanden poetsen en dan je mond spoelen met het vieze water!!

Na 9 uur varen, wat wel een beetje te lang was, waren we in Battambang. Daar werden we opgehaald door een chauffeur van ons hotel. Het hotel is erg mooi, maar het bed weer een plank. Die Aziaten zijn dol op harde bedden, maar ik niet.

Na even douchen, wat drinken en relaxen het stadje ingelopen. Dit is nog niet zo toeristisch stadje en overal worden we nagegaapt. We aten wat bij de pomme d'amour en hadden een gezellig praatje met de Franse eigenaar.
Tijdens het eten kwamen er zwerfkinderen bij ons bedelen, dit gaf ons een zeer dubbel gevoel. Daar zit je dan als rijke Westerse toerist, goedkoop te eten en te drinken en aan je tafel staat een jochie van een jaar of 9, zo stoned als een aap van het lijm snuiven te bedelen.
Wat is armoede toch een wreed iets. Kinderen die zo moeten leven. Je hart breekt....

Carla

Deze reis moet weer hele bijzondere herinneringen op jullie netvlies achterlaten. Wat een armoede waarvan we weten maar normaal nooit aan denken.

Ada

10 over 5?????, je bent rot zeker...jullie hebben vakantie hoor!!!!
Hebben de busjes daar ook een smaak???
Aardbeien???..hahaha..lekker flauw....
Wat een verhaal weer...toch heeft het wel wat die paal woningen.....alleen die armoe, dat moet je hart wel breken......
Als je thuis bent en je geeft een foto avond komen we kijken!!!!! Als je oprit vrij is.....xxxxxx....

mandy

mooie verhalen weer, Wendy... tja, die kindertjes..zo zielig. Dan wordt weer eens duidelijk hoe goed wij het hebben!
Nog veel reisgenot!
Mandy

Remco

Leuk om te lezen.
Vind het erg leuk om jullie te volgen, alles komt stiekem toch een beetje terug. En inderdaad die rivieren waar ze alles in doen. Ik heb toen nog zo`n hele vis opgepeuzeld, die zag er ook niet zo fris meer uit. Cambodja is ondanks alles een hele ervaring, dus kijk je ogen uit. En als juf moet je misschien niet te lang stilstaan bij de arme kinders, al zou het natuurlijk niet zo moeten zijn. Geniet er van!